MODERNİZM GELENEĞİ NİYE YENİYOR?

Rahman Rahim Allah’ın adıyla..

Abdülhamid’in devrilmesinden beri, zaman zaman yaşanan bir durum var; gelenekçiliğin bir zaman “güçlenmesi” ve sonra da devrilmesi. Menderes dönemi, Erbakan dönemi, bu çerçevede görülebilir. Şu an da buna gitmeye meyyal belli ölçüde.. Gitmiyorsa bir ölçüde bilinçten ama daha çok modernizme de fazlasıyla çalıştığı için gitmiyor. Bu gözden kaçırılmamalı.

Peki modernizm neden geleneği yenebiliyor, bunu hiç sormak gerekmiyor mu? Mesele habire “safa geçmek” mi? Elbette bir şeyin içinde İslam varsa o muteberdir, iyidir, lakin buradaki en temel mesele “bu devre niçin gelindiği meselesi”dir. Bu kadar bilgi çağına, iletişim çağına gelinmişse; ilahi irade ve kader noktasında bunun bir anlamı olmayacak mı? Maalesef bu sorudan kaçılıyor, kaçıldıkça da bir yerden bir şeyler oluyor. Çünkü bu çağın “sahipleri” var. Mesele dön dolaş o hantal geleneği bir şekilde ayakta tutmaya çalışmaya dönüyor, o da olmuyor. Lakin bu damar hep hazır olduğu için de dön dolaş yine o damardan bir palazlanma yapılmaya çalışılıyor. Açıkçası, modernizmi yenmek için bir hakikatçilik damarı gerekiyor. Bu da vardır tarihte; ama onu öne çıkaracaksınız, onu gündeme getirip duracaksınız, daha çok da Kuran’dan alacaksınız bu ruhu ki modernizm aşılabilsin, yoksa aşılmayacaktır. Hatta geleneğin kendisi gitgide modernizm haline gelecektir, bizden söylemesi.

Daha açık bir ifadeyle; nasıl ki modernizmin burada bir sürü taraftarı var, sen orada da taraftarı olacak, içinde insanlık tarihi, kainat sistemi vs olan bir büyük paket ortaya koymadıkça ağır basamazsın.

Rafet KÜÇÜK

1973 İstanbul doğumlu. Tefsir ve dinler tarihi ile ilgili.

MODERNİZM GELENEĞİ NİYE YENİYOR?” için 2 yorum

  • 17/09/2015 tarihinde, saat 21:06
    Permalink

    Menderes ile Erbakanı aynı kategoride değerlendirmek ne kadar isabetli bir tesbit?

    Yanıtla
    • 21/09/2015 tarihinde, saat 20:20
      Permalink

      şahıslar dönemi isimlendiriyor, yükselen trendleri sözkonusu ediyorum. memlekette İslami bilinç, ezan Arapça okundu, başbakan namaz kıldı, bir şeye fatih adı verildi gibi noktaları, yani çok somut ve sembolik şeyleri baz alıyor, bunlara çok büyük anlamlar yüklüyor. halbuki bunlar osmanlı devrinde tastamamken iş çözüldü. başka şeyler baz alınmalı diyorum.

      Yanıtla

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

*
= 3 + 8

Facebook hesabımız Twitter Hesabımız