İŞİTSEL-GÖRSEL MALZEMELERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSLERİNDE KULLANILMASI 4

3. bölümün sonunda bahsettiğimiz Din dersine ait programları geçmişte yapılmış Açık Lise programları ile karşılaştırınca bu programların önemi daha iyi anlaşılacaktır. Açık Liseye ait bu yeni ders programları, filmler, tıpkı geçmişte yapılmış programlar gibi öncelikle açık öğretim öğrencilerini hedeflediği için sohbet tarzında yapılmış ama biraz eski tarz anlatımdan kurtarılması için değişik yaklaşımlarla akıcılığı, izlenebilirliği artırılmak üzere bazı yenilikler yapılmıştır.

Bakanlık imkanının sadece birkaç yüzbinlik Açık öğretim öğrencileri için değil yaygın ve örgün eğitimdeki her öğrenci için (2009 itibariyle ilk ve orta öğretim öğrencileri dahil olmak üzere yaklaşık 15 milyonluk bütün eğitim camiasına yönelik) kullanılmasının daha mantıklı olacağı söylenerek kalite çıtasının yükseltilmesine çalışılmıştır. İlk önce EGİTEK’in görüntü arşivinde din dersi dersiyle ilgili neredeyse kullanılmaya müsait doğru düzgün bir görüntünün olmadığı tespit edildikten sonra bu boşluğu doldurmak üzere Anadolu’nun dört bir tarafına gidilerek bütün orta öğretime ait çekimler yapılmış ve bu görüntülerin 9.sınıf dersleriyle alakalı olanları kullanılmıştır.

Stüdyoda yapılan sohbetli-uzman konuklu çekimlerde kamera hareketleri, anlatılan konuların gösterimi, dinin pratiğine ve estetiğine yönelik kısa filmler ve bu filmlerde kullanılmak üzere Can ATİLLA’ya yaptırılan orijinal müziklerle ders programı daha ilgi çekici bir hale getirilmeye çalışılmıştır. Örneğin görüntü kalitesinden taviz vermemek için özellikle peygamberimizin hayatını anlatırken kullanılan görüntüler için EGİTEK arşivindeki “Çağrı” filminin BETACAM kasetlerdeki görüntüsünün çok kötü, kullanılamaz bir halde olduğu görülünce A.B.D’de çıkmış olan ÇAĞRI filminin özel baskı 30.yıl versiyonu temin edilerek bir dizi teknik işlemden sonra bu çalışmalarımızda kullanılmıştır. Peki bu programlar istediğimiz kalitede oldu mu?

İçerik açısından evet. Dinin ruh-u aslisini rencide etmeden bir ürün ortaya konuldu. Bu da zor bir süreçti çünkü programın incelenme ve denetlenme sürecinde yapımcısı ve yönetmeni olarak yaptıklarınızı savunmak zorundasınız. Programın denetlenmesinde Milli Eğitim Bakanlığının mevzuatı, Talim terbiyenin esasları, idari kadrolar ve bu kurumların denetimlerinde görevli memurların mecburen uymaları gereken kanun ve kurallar çerçevesinde yaptıkları denetimlerde konu bir de din olunca öylesine yüksek bir hassasiyetle incelenmektedir ki; sonuçta iş kupkuru, tatsız tuzsuz bir hale gelmektedir. Özellikle din gibi akademik formasyonlara sığmayacak bir gönül ve iman işini; dar mevzuatlara, çerçevelere, çıtalara, daha açıkçası “binbir türlü tedirginliğe” kurban etmeyecek bir yaklaşımla iyi ve güzel programlar çıkartmak çok zor görülmektedir. 9.sınıf programlarının yapımcı ve yönetmeni İbrahim DEMİRKAN’a ve senaristi Rafet KÜÇÜK’e göre aslında asıl yapılması gereken bütün sınıflara yönelik kaliteli dramalardır, belgesellerdir. Çünkü Matriks filmini izleyip sınıfa gelmiş, izledikleri filmler ve dizilerle büyük bir görsel terbiyeden geçmiş genç zihinlere bir sohbet programıyla verilmek istenenlerin artık çok zayıf kaldığı bir dönemdeyiz. Bu yüzden 20 dakikalık bir sohbet programının izlenme şansı düşüktür.

Soldaki görüntü günümüze ait Hira mağarasının bulunduğu dağ. Sağdaki görüntü ise bizim programda kullandığımız bir belgeselden alınmış görüntü.. Kullandığımız bu görüntü ile gerçeğe daha yakın bir izlenim elde etmeyi amaçladık.

Yine öğrenciye bir mekân şuuru verme açısından Peygamberimizin hayatı anlatılırken Mekke ve Medine’nin yeri özellikle öğrencinin Türkiye ile bağlantısını harita üzerinde kurması için aşağıdaki şekilde verilmiştir.

İnsan, zihnindeki karşılaştırmaları daha çok çevresine, bulunduğu yere göre yaptığı için harita böyle dizayn edilmiştir.

Yine Temizlikle ilgili abdest , teyemmüm ve gusül abdesti konularında sadece gusül abdesti çizgi film olarak diğerleri ise reel oyuncu oynatılarak çekilmiştir. Gusül gibi bir konuyu mahremiyet sınırlarını aşmadan gösterebilmekte zor bir süreçti ve bu yüzden çizgi filme karar verildi. Çünkü din dersi öğretmenlerinin görev yaptığı okullardan çıkarttığı sonuç şuydu. Sınıflarda gusül, cenabet gibi kelimelerle ders anlatılmaya başlanılınca öğrencilerde bir gülme, sınıf içi ortamını bozacak laubali davranışlar sergilenmeye başlanıyordu. Bunun üzerine şuna karar verildi, Bir hamam ortamında peştamal giyinmiş 20’li yaşlarda genç birisinin canlandırılması ve değişik kamera açılarıyla setr-i avretin korunması. Yıkanırken sabun kullanılması öğrencide sanki gusülde sabunda kullanmak gerekiyormuş fikrini uyandıracağı düşünülerek vazgeçildi. Sonra hayatın içinden olması özdeşleşme ve yakınlık kurma açısından daha iyi olacağı düşünülerek hamam ortamı değiştirilip geniş bir banyo ortamı şeklinde tasarlandı. Mahrem olan bel altından diz kapağına kadar olan kesim peştemal ile örtüldü ve sonuçta ortaya çıkan çizgi film din dersi öğretmenlerinin hizmetine sunuldu.

İŞİTSEL-GÖRSEL MALZEMELERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSLERİNDE KULLANILMASI 5

ibrahimdemirkan

1972 Ankara doğumlu. Ankara İlahiyat mezunu. MEB'de öğretmen. EĞİTEK TV'de yapımcı ve yönetmen.

İŞİTSEL-GÖRSEL MALZEMELERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSLERİNDE KULLANILMASI 4” için 2 yorum

  • 08/06/2011 tarihinde, saat 06:35
    Permalink

    I am interested inside seeing, hopefully certain kind of some sort of thread that involves the solutions that your kids gave you. Hopefully they are adjusted at this point. Great job

    Yanıtla
  • Geri bildirim: Nonstop

tourbeats için bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

*
= 4 + 7

Facebook hesabımız Twitter Hesabımız