buy Instagram followers

FELLİNİ SİNEMATOGRAFİSİ -3

LA STRADA

‘Sonsuz Sokaklar’ olarak bizde meşhur olan La Strada bir sokak göstericisi olan Zampano (Anthony Quinn) ile film boyunca karşılaştığı insanlara kimi yerde eşim kimi yerde yardımcım diye tanıttığı masum, melek ve komik yüzlü Gelsomina’nın (Giulietta Masina ki aynı zaman da Fellini’nin eşidir 1943 yılından Fellini’nin öldüğü 1993 yılına kadar evli kalmışlardır) sergüzeşt-i hayatını anlatır.

Filmin yapım tarihi olan 1954’e kadar dünya sinemasında böyle bir dram anlayışı varmıydı bilmiyorum ama şimdi bile hüzünle izlenebilecek kırılma anları var filmin.


La.Strada.1954 (tercumaniahval)
Yükleyen tercumaniahval. –

Hor görme garibimi diyor film ama bunu özellikle A. Quinn’in gösterilerde yardımcı olarak kullandığı ama aşkını bir türlü itiraf etmediği Gelsomina‘ı, filmin sonlarına doğru sevdiğini anladığımızda üzülmüyor değil insan.

Zampano’nun sevdiği ama bu sevgisini hiç söyleyemediği Gelsomina’nın ölümünü, çamaşır asan bir kadının söylediği şarkı vasıtasıyla öğrenmesi, işte o anda sizi filmin karakteri değil de bir yakın akrabanız ölmüş gibi üzmesini biliyor Fellini.

Bu filmin remaker’ı yani yeniden çekimi yapılırsa iş yapar. Tarih olarak yine o günlerde geçmeli. Yoksa modern dünyanın refleksleri ve işleyişi 1950’lere göre yazılmış bir senaryoya göre ya yapay ya da acemice gelecektir. Usta işi bir film La Strada. Tebrikler Fellini. Toprağın bol olsun üstad.


SEKİZBUÇUK

İlk önce niye sekiz buçuk? Sosyetemiz sarsılmasın diye mi sekiz değil de buçuk eklenmiş. Filmin DVD’sinde denildiğine göre Fellini 1963 yılına kadar ‘yedi buçuk’ film çekmiş ve sıradaki filmine de sekizbuçukuncu film olduğu için bu adı vermiş. Hayırlı uğurlu olsun ne diyelim. İsme takılmadan filme bakalım bizde.

Doğrusu bu kadar entelektüel bir filmin popüler olmasını beklemezdim.

Filmin konusu; Yönetmen Guido Anselmi (Marcello Mastroianni) çekeceği filminin doğum sancılarını yaşrken bu arada başta eşi olmak üzere diğer sevdiği kadınlarla da uğraşmaktadır.

Bu süreçte içsel ve dışsal yolculuğunda dünyevi, uhrevi her türlü meseleye dokundurarak finale hızla akar. Yönetmenin hayaliyle gidilen bir harem sahnesinde erkeklerin arzusunu ortaya koyar Fellini ve ihtiyarlayan kadınların nasıl hayatın içinden çıkartıldığını, gözden düştüğünü allegorik bir dille anlatır. Şehevi sevginin geçerli olduğu bir dünyada haklıdır Fellini. Dine gelince filmdeki papazın söylediği gibi “sinemanın bazı konulara prim vermediğini” düşünür papaz. Papazın kastı ahlaki ve dini konulardır.

Sinemanın din üzerinde etkisi ya da Hıristiyan dindarların sinemaya bakış açısıyla ilgili ilginç diyalogların olduğu sahneyi buyurun izleyelim.


Fellini 8.5
Yükleyen tercumaniahval. –

Özellikle yönetmenle konuşan senaristi ya da ilham perisi diyelim öyle laflar ediyor ki buyurun burada izleyelim. Bu sözlerin günümüz dünyası için bile geçerli olup olmadığına siz karar verin.


Fellini’s.8.1-2
Yükleyen tercumaniahval. – Tüm sezonlar ve tüm bölümler

Bundan sonra inceleyeceğimiz film ise Ruhların Jülyeti (Giulietta delgi Spirit). Çünkü eleştirmenlere göre bu film 8,1/2 filmini tamamladığı söylenir. Fakat bana göre yanlış bir tespit şahsen ben öyle bir bağlantı görmedim. Fellini filmlerindeki cinsel ızdırab ve doyumsuzluk düşünülecek olursa aynı halet-i ruhiyenin ürünü olan bu filmlerin birbirini tamamladığı zaten kolaylıkla görülüyor.

Filmle ilgili bir not: Film, farklı ülkelerden 108 yönetmenin oylamasıyla sinema tarihinin en önemli on filminden birisi seçilmiş.

(FELLİNİ SİNEMATOGRAFİSİ Fellini’nin filmlerinden örnekleriyle devam edecek)

FELLİNİ SİNEMATOGRAFİSİ -1 İÇİN TIKLAYINIZ

ibrahimdemirkan

1972 Ankara doğumlu. Ankara İlahiyat mezunu. MEB'de öğretmen. EĞİTEK TV'de yapımcı ve yönetmen.

FELLİNİ SİNEMATOGRAFİSİ -3” için bir yorum

  • 05/04/2016 tarihinde, saat 04:31
    Permalink

    I every time spent my half an hour to read this website’s articles or reviews all
    the time along with a cup of coffee.

    Yanıtla

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

*
= 5 + 2

Facebook hesabımız Twitter Hesabımız