ETYEN MAHÇUPYAN ÜZERİNE

Tarihsel bakış açısını, yol haritasını zayıf bir tespite dayandıranlar günümüzdeki olayları da sağlıklı bir şeklide açıklayamazlar.

Mahçupyan azınlık demokrasisi üzerinde kafa yorarak toplumu rahatlatmaya çalışıyor ama bir zihniyet inşasına köksüz sadece son yüzyılda ithal kavramlarla ikame etmeye çalışıyor.

Ağaçlardan ormanı göremeyen entelektüellerimizde bu sıkıntının sebebi de derinlemesine bir tespitte bulunma kaygısıdır. Tarihsel koşullar çerçevesinde günümüze dair yorumlar yapsa da aslında çoğu gerçekleri teğet geçiyor.

Örneğin sol kalemlerde sıkça yapılan toplumu çözümlerken Osmanlı ve dini ataerkillikle olayların temel felsefesine işaret edilmesi yakışıksız bir tarifdir. Osmanlı devleti günün koşullarında ancak onu yapabilirdi ve İslami ölçülere dayandığı için o azınlık hoşgörüsünü göstermiştir.

Osmanlı toplumu pederşahilikle açıklamakla iş bitiyor mu? Halbuki bu durum o günkü koşullarda erkeklerin dışardanlıklarıyla alakalı. Kadın Avrupa’da da Amerika’da neyse Osmanlıda da o. Nafaka ve sosyal motivasyonun erkek üzerine bina edilmesi, özellikle savaşta %99 erkeklerin savaşmasına bakıldığında durup düşünmek lazım. Örneğin o günkü toplum koşullarında evi geçindirme mecburiyetinin erkeğin üzerinde olması emekten doğan haklarını kullanması şimdilerde despotane ve sadece doğuştan erkek olmanın avantajı şeklinde algılanmıyor mu?

E. Mahçupyan sürekli kendini kurgulamak ve savunma yapmak zorunda kaldığı için ayrıntıdan gerçeği yakalamaya çalışıyor. Özne bakış açısını sergiliyor ve azınlık öznel tarihini güncelleştirmeye günümüz koşullarına uyarlamaya çalışıyor. Neticede Hristiyan kültüre sahip ateist bir insanın fikirlerinden bahsediyoruz ama Fransız bir ateist profesörün röportajında dediği gibi ‘Ben materyalistim ama bir köyde katedral görmesem içim sıkılır’

Bu yüzden Mahçupyan yerlidir. Kültürel kimliksel bir şablona sahiptir kimliğinin bir parçası olduğunu bilir ve yüksünmeyenlerdendir.

Mahçupyan Zaman gazetesinde okuduğum tek yazardır.

ibrahimdemirkan

1972 Ankara doğumlu. Ankara İlahiyat mezunu. MEB'de öğretmen. EĞİTEK TV'de yapımcı ve yönetmen.

ETYEN MAHÇUPYAN ÜZERİNE” için 2 yorum

  • 03/08/2013 tarihinde, saat 13:51
    Permalink

    Hocam bildiğim kadarıyla Mahcupyan dinsiz değil ve üstelik bir papaz, bir teyit etseniz

    Yanıtla
    • 03/08/2013 tarihinde, saat 15:12
      Permalink

      kendisine bir tv programında beraber program yaptıkları arkadaşı şöyle demişti ‘gerçi sen Hristiyan kültürden de olsa bir inancın yok’ diye o da itiraz etmemişti.

      Yanıtla

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

*
= 5 + 1

Facebook hesabımız Twitter Hesabımız