BERGMAN SİNEMATOGRAFİSİ

İngmar Bergman ismi ülkesi gibi hep soğuk gelmiştir bana. İsveçli olan bu ünlü yönetmen 1918’de doğmuş 2007 yılında ölmüştür.

Haber ajansları ölümünü duyurduklarında -kızının vasıtasıyla- İsveç’in Faaro adasında öldüğünü açıklamışlardı. Dünyadan nefret eden münzevi bir hayatımı tercih etti yoksa demiştim. Genelde batı dünyasında sıkça rastlanan bir durumdur. Fakat ölmeden önce de halen yanardağ gibi faalmiş sinema ve film işlerinde.

Bu ünlü yönetmenin yaşına bakılınca 2.Dünya savaşının fikir ve ruh dünyasına ne gibi etkileri olmuştur acaba diye düşündüm. Naziliğinden tutun 2.Dünya savaşı sonrası İsveç’in yaşadığı halet-i ruhiyeden etkilenerek yaptığı filmlere kadar farklı etkileşimler içinde olduğunu gördüm.

“II. Dünya Savaşı sonrasında İsveç’te yükselen bir intihar oranı ve dinsel geleneklere bağlılığın sarsılması söz konusudur. Bergman’ın ilk dönem filmleri de bu umutsuzluktan etkilenir. Filmlerin adları bile bunu kanıtlamaktadır. Bir Protestan papazının oğludur.”

Kendisinden rivayet edilen “içinde tanrı’nın olmadığı bir tartışma boş bir tartışmadır.” sözü de bu anlamda manidardır.

BERGMAN TOPRAĞA VERİLİRKEN

Filmleri ile ilgili ortak kanaatler şunlardır;

-Kadın karakterler haklıdır.

-Papaz karakterleri filmlerinde var olmakla birlikte sıradan insanlara da dini konularda ölüm,ahiret,tanrı gibi tartışmalar yaptırmaktan zevk alır.Sitemizde örneğini verdiğimiz Yaban Çilekleri filminde olduğu gibi.

Başta 3 Oskar olmak üzere bir çok ödüller almıştır.

Sinemanın pahalı ve zahmetli bir sanat olduğunu vurgulayan “tiyatro sadık bir eş, sinema ise pahalı bir metres” sözü film işleriyle uğraşanları gülümseten bir aforizmadır.

Laterna Magica yani Büyülü Fener adlı otobiyografisi dünyada bir çok dile çevrildiği gibi Türkçeye de çevrilip yayınlanmıştır.

Bergman’dan uzun bir alıntıyla bitirirken Yaban Çilekleri adlı filminden bir sahne ile BERGMAN SİNEMATOGRAFİSİ’ni de burada noktalıyoruz.

“Filmlerimdeki ritim masa başında senaryodan doğar, kamera karşısında da yaşamaya başlar. Her tür doğaçlama bana yabancıdır. Eğer çabuk karar vermeye zorlanırsam ter içinde kalır ve korkudan kaskatı kesilirim.

Film çekimi benim için ayrıntılı planlanmış bir yanılsamadır; yaşadıkça bana daha da aldatıcı görünen bir gerçeğin yanılsaması.

Film, belge olduğu zamanın dışında bir düştür. Bundan dolayı Tarkovski sinema yönetmenlerinin en büyüğüdür. O, düşsel mekânlarda bir uyurgezerin güveniyle hareket eder, hiç açıklama yapmaz. Zaten ne açıklayacaktır ki! Düşlerini bütün iletişim araçlarının en zoru, ama bir anlamda en isteklisi aracılığıyla görünür kılabilen bir gözlemcidir. Ben, bütün hayatım boyunca onun büyük bir doğallıkla dolaştığı kapıları yumrukladım durdum. Ama bu kapılardan içeri ancak birkaç kez süzülmeyi başarabildim…”

YABAN ÇİLEKLERİ'( Wild Strawberries-Smultronstallet -1957-) ‘nden Bir Sahne


 

Bergman’a ait resmi sitesine buradan bakabilirsiniz.

ibrahimdemirkan

1972 Ankara doğumlu. Ankara İlahiyat mezunu. MEB'de öğretmen. EĞİTEK TV'de yapımcı ve yönetmen.

BERGMAN SİNEMATOGRAFİSİ” için 4 yorum

  • 28/11/2010 tarihinde, saat 17:44
    Permalink

    Gerçekten çok faydalanıyoruz ama bu yazı kısa olmuş.Diğerleri dört-beş bölüm devam ederdi. Ayıptır söylemesi bir projeyi sizin bu köşe ile kurtardıkta))

    Yanıtla
  • 28/11/2010 tarihinde, saat 17:45
    Permalink

    Türk yönetmenleirndne bahsetmeyi düşünmüyormusunuz? Nedir bu yabancı hayranlığı anlamıyorum

    Yanıtla
    • 28/11/2010 tarihinde, saat 17:46
      Permalink

      Sinemanın dili evrenseldir.

      Yanıtla
  • 21/11/2017 tarihinde, saat 05:35
    Permalink

    Amazing article just like bergman’s movies)Thanks

    Yanıtla

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

*
= 3 + 6

Facebook hesabımız Twitter Hesabımız